”Var ska man ens börja?” Lugn jag visar dig här.
” Mitt hus är smutsigt, vart ska jag börja städa !”
” Mitt hus är så rörigt att jag inte vet var jag ska börja städa !”
Först vill jag att du gör ditt bästa för att vara lugn och skjuta bort de där frenetiska tankarna för ett ögonblick.
Ditt första mål är att helt enkelt STARTA STÄDA.
När du redan är överväldigad av röran är det bästa stället att börja med något enkelt.
Genom att börja med något enkelt som du kan slå ut ganska snabbt får du en liten vinst under bältet.
Och, som du snart kommer att få reda på, är det hemligheten till att förbli motiverad och få ordning på ditt hem igen.
Så var finns det några enkla ställen att börja?
Utan speciell ordning, här är mina tre bästa ställen att börja:
För att läsa mer om mitt liv tryck här eller om du vill besöka bloggar jag gillar så finns de här.
Börja med att diska.
Om jag någon gång har ett handfat fullt med disk, får jag alltid att känna mig duktig och motiverad att fortsätta att få dem ur vägen först.
Börja med att slänga allt synligt skräp.
Ett annat lätt ställe att börja är med papperskorgen.
Ser du något du kan slänga som fanns kvar från kvällen innan?
Lämnade dina barn tomma godisomslag liggandes?
Ta några minuter att lägga undan den. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt huset börjar se bättre ut.
Börja med en massa tvätt.
En annan uppgift jag ibland börjar med är tvätt.
Jag ska göra en snabb genomgång för att se om det finns några slumpmässiga klädesplagg jag kan plocka upp och ta med till tvättstugan.
Du kan inte städa ett rum med smutsiga strumpor i hörnet!
Hur man städar ett stökigt hus (utan att bli tokig)
Samla alla dina förnödenheter först
Det första steget för att städa ett stökigt hus är att samla alla förnödenheter du behöver.
Dina föremål som behövs kan variera, men här är några saker som nästan alltid finns på min lista:
- Musik eller en bra podcast att lyssna på
- En soppåse du kan ta med dig runt
- En “donera” låda eller påse
- En “hantera senare” låda, väska
- Alla städmaterial du behöver
Dina tillbehör som behövs beror också på om du är i djuprengöringsläge eller rensningsläge.
Med detta sagt, om ditt hem är riktigt rörigt, kommer du att fokusera på att rensa utrymmet eller rummet du arbetar med innan du försöker djuprengöra.
Fokusera på små vinster
Hemligheten med att städa ett stökigt hem handlar om detta enkla tankesätt:
Fokusera på små vinster snarare än den stora bilden.
När vi upplever en “liten vinst” upplever vi också en boost av dopamin, kemikalien som får oss att må bra och motiverade
Och vad är nyckeln när det kommer till att utföra någon skrämmande uppgift? Ja, motivation!
Ta det lugnt och ta rum för rum och yta för yta
När ditt hem är riktigt rörigt – jag har upptäckt att det är bäst att inte gå runt i huset och göra lite här och där och skapa högar överallt.
Försök istället att ta itu med ett rum i taget och ett utrymme (eller uppgift) åt gången i det rummet.
” En liten vinst åt gången för att hålla din motivation uppe! ”
Låt oss till exempel säga att du har tagit dig till ditt sovrum. Eftersom det här rummet är en katastrof har du naturligtvis ingen aning om var du ska börja städa.
Istället för att fokusera på hela rummet som helhet – här är vad du gör:
Välj ett utrymme i rummet. Kanske är det här det röriga nattduksbordet? Eller kanske det är din garderob?
Glöm resten av rummet och fokusera bara på att städa av nattduksbordet först. Eller bara fokusera på garderoben.
När du är klar, rensa och upprepa tills sovrummet är rent.
Med den här strategin blir du inte lika överväldigad, och det blir mycket lättare att hålla farten uppe när du går vidare.
Var lugn och ge dig själv en realistisk tidsram
Jag vet att vi alla vill veta hur man städar ett äckligt hus snabbt, men man måste vara realistisk.
En realistisk tidsram för DIG kommer att bero på hur stökigt ditt hem faktiskt är, hur mycket tid du har att ägna åt städning osv.
Istället för att säga att du kommer att ta itu med hela ditt hus på X tid, sätt upp mindre, realistiska mål för att undvika att bli överväldigad och ge upp helt och hållet. (Återigen, dra fördel av dessa små vinster!)
Du behöver inte städa hela ditt hus på en dag.
Du kan alltid låta ett proffs göra det åt dig, som jag själv tidigare har gjort. För att förstå mer tryck på städfirma göteborg. Annars kan jag tipsa om flera bloggar som har användbara artiklar här.
Organisera inte röran
En viktig sak du alltid vill komma ihåg när du städar och organiserar ett rörigt hus är detta:
Försök att undvika att organisera röran.
Jag hade en gång en låda med DVD-skivor förvarad i min källare i två år – och rörde dem aldrig. Jag skäms över att erkänna det, men det är sant.
Jag funderade på att skaffa en ny förvaringshylla för att organisera dem alla, men sedan fick jag en uppenbarelse.
Varför lägga pengar på en ny hylla för att “organisera” något vi aldrig använt längre?
UT gick de. (Kommer du ihåg donationslådan jag föreslog?)
Sensmoralen i historien:
Om du försöker organisera något du inte längre använder, organiserar du egentligen bara röran och skapar mer arbete för dig själv.
Detta leder mig till mitt nästa tips…
Rensa hänsynslöst
Ju mindre rörigt du har, desto mindre övergripande “grejer” måste du städa och organisera överlag. Fakta.
När du städar, håll din “donationslåda” nära och tänk på detta:
” Om du har ett föremål som stör ditt utrymme som du inte har använt eller ens tänkt på under det senaste året, är det dags att hantera det. ”
Var ärlig mot dig själv.
Om inte det här föremålet har sentimentalt värde, tjänar det sannolikt inte något syfte för dig längre och kommer inte att saknas.
Men vad händer om du stöter på ett visst föremål som inte har ett hem, behöver ett hem, men du inte vet var du ska placera det?
Det är där din “hantera senare” låda/väska/utrymme (vad du än bestämde när du samlade ihop dina förnödenheter) kommer in i bilden.
Du kommer sannolikt att stöta på sådant här när du städar ditt hem.
Om det är något du enkelt kan tilldela ett nytt hem till (riktigt snabbt), så skulle jag gå vidare och göra det.
Men om det är något lite mer komplicerat, lägg det åt sidan för att hantera det senare när du har mer tid.
Anledningen till att jag inte rekommenderar att ta reda på det där och då?
Om det tar längre tid än ett par sekunder att bestämma sig, kommer det att slösa bort tid och distrahera dig från ditt huvudmål – att städa ditt stökiga hus!
Läs den här bloggen om du vill läsa fler artiklar om hem, miljö och annat: https://magia.se/